Persberichten 2015

Persbericht 31 maart 2015

Activiteiten in Erfgoedpunt Peel in april

In Erfgoedpunt Peel staan in april diverse activiteiten op de rol, die interessant zijn voor iedereen die meer wil weten over de geschiedenis van de Peel, de Peeldorpen en de bewoners.
Vragen over vroeger? vraag het aan Ad Kersten
Vrijdagmiddag 17 april van 13.00 tot 17.00 uur is Ad Kersten aanwezig in het Erfgoedpunt om vragen over de historie van de Peel en de Peeldorpen te beantwoorden. Heeft u zelf oude documenten waar u advies over wenst, ook dan bent u van harte welkom. De computer en de op de regio gerichte bibliotheek staan onder handbereik voor het opsnorren van historische informatie.
Beeldherkenning Asten gepresenteerd door Adrie Mennen
Donderdag 16 april van 10.00 tot 12.00 uur. Op deze ochtend staan historische foto’s uit Asten centraal. Wellicht kunt u met een duik in uw geheugen reeds bekende informatie aanvullen. De foto’s worden op groot beeld getoond. Bent u zelf in bezit van oude foto’s of fotoalbums die betrekking hebben op Asten, breng ze mee.
Peelgangers - vrimd volk in de Peel
Elke donderdag wordt door een klein legertje vrijwilligers gewerkt aan het ontsluiten van bronnen met informatie over wie in het veen van de Peel heeft gewerkt, met name bij de grote vervenings- en ontginningsbedrijven. De Peelwerkers kwamen niet alleen uit de nabij gelegen dorpen maar ook uit Drenthe, Groningen, Zuid-Holland en Pruisen. Vrimd volk dus. Wilt u eens een kijkje komen nemen bij dit project? U bent van harte welkom. De vrijwilligers vertellen u er graag over.
Erfgoedpunt Peel vindt u in het Klok&Peel Museum. Het Erfgoedpunt en de aldaar aangeboden activiteiten zijn gratis te bezoeken. Voor bezoek aan het museum zelf gelden toegangsprijzen. Zie ook www.museumasten.nl

Persbericht maandag 2 maart

In Erfgoedpunt Peel staan in maart weer diverse activiteiten op de rol, die interessant zijn voor iedereen die meer wil weten over de geschiedenis van de Peel, de omliggende dorpen en familiegeschiedenis.

Vragen over vroeger? Vraag het aan Ad Kersten

Vrijdag 13 maart van 13.00 tot 17.00 uur is Ad Kersten aanwezig in het Erfgoedpunt om vragen over de historie van de Peel en de Peeldorpen te beantwoorden. Heeft u zelf oude documenten waar u advies over wenst, ook dan bent u van harte welkom. De op de regio gerichte bibliotheek en computer staan tot ieders beschikking voor het opsnorren van historische informatie.

Beeldherkenning Asten gepresenteerd door Adrie Mennen

Donderdag 19 maart van 10.00 tot 12.00 uur staan historische foto’s uit Asten centraal. Wellicht kunt u met een duik in uw geheugen reeds bekende
informatie aanvullen. De foto’s worden op groot beeld getoond. Bent u zelf in bezit van oude foto’s of fotoalbums die betrekking hebben op Asten,
breng ze gerust mee!

Peelgangers - vrimd volk in de Peel

Elke donderdag wordt door een klein legertje vrijwilligers gewerkt aan het ontsluiten van bronnen met informatie over wie in het veen van de Peel heeft gewerkt, met name bij de grote vervenings- en ontginningsbedrijven. De Peelwerkers kwamen niet alleen uit de nabij gelegen dorpen maar ook uit Drenthe, Groningen, Zuid-Holland en Pruisen. Vrimd volk dus. Wilt u eens een kijkje komen nemen bij dit project? U bent van harte welkom. De vrijwilligers vertellen u er graag over.
Erfgoedpunt Peel is gevestigd in het Klok&Peel Museum in Asten. Het Erfgoedpunt en de aldaar aangeboden activiteiten zijn gratis te bezoeken. Voor bezoek aan het museum zelf gelden toegangsprijzen. Zie ook www.museumasten.nl

Persbericht: woensdag 28 januari 2015

In Erfgoedpunt Peel staan in februari weer diverse activiteiten op de rol, die interessant zijn voor iedereen die meer wil weten over de geschiedenis van de
Peel, de omliggende dorpen en familiegeschiedenis.
Vragen over vroeger?
Vrijdag 6 februari van 13.00 tot 17.00 uur kan iedereen in het Erfgoedpunt terecht voor vragen over de historie van de Peel en de Peeldorpen. Elke vraag op het gebied van erfgoed van Deurne, Asten en Someren en de Peel kan gesteld worden aan Ad Kersten. Daarbij staan de op de regio gerichte bibliotheekcollectie en computers u ter beschikking voor het opzoeken van informatie. Maar misschien heeft u zelf oude documenten waar u advies over wenst, ook dan bent u van harte welkom!
Beeldherkenning Asten
Gepresenteerd door Adrie Mennen op donderdag 19 februari van 10.00 tot 12.00 uur. Op deze ochtend staan historische foto’s uit Asten centraal. Wellicht kunt u met een duik in uw geheugen reeds bekende informatie aanvullen. De foto’s worden op groot beeld getoond. Bent u zelf in bezit van oude foto’s of fotoalbums die betrekking hebben op Asten, breng ze gerust mee!
Peelgangers - vrimd volk in de Peel
Elke donderdag wordt door een klein legertje vrijwilligers gewerkt aan het ontsluiten van bronnen met informatie over wie in het veen van de Peel heeft gewerkt, met name bij de grote vervenings- en ontginningsbedrijven. De Peelwerkers kwamen niet alleen uit de nabij gelegen dorpen maar ook uit Drenthe, Groningen, Zuid-Holland en Pruisen. Vrimd volk dus. Wilt u eens een kijkje komen nemen bij dit project? U bent van harte welkom. De vrijwilligers vertellen u er graag over.
Erfgoedpunt Peel is gevestigd in het Klok&Peel Museum aan de Ostaderstraat in Asten. Het Erfgoedpunt en de aldaar aangeboden activiteiten zijn gratis te bezoeken.Voor bezoek aan het museum zelf gelden toegangsprijzen. Zie ook www.museumasten.nl

Lezingenreeks Gedonder in de Peel; persbericht woensdag 28 januari 2015

De Belgische Opstand van 1830 en de Peel

Op de foto Sluis 11 in Someren met sluiswachter Frans Muijs, anno 1935. Op 2 maart 1831 werd het sluiswachtershuisje van toenmalig sluiswachter Willem Schoonhoven geplunderd door Belgische soldaten en Peellandse medestanders. Ze gingen aan de haal met gouden juwelen, kleding en sterke drank zoals cognac, jenever en curassou. (Klik op de foto voor een vergroting)

Op maandag 9 februari verzorgt Aad Engelfriet in Museum Klok & Peel aan de Ostaderstraat in Asten de laatste aflevering van de lezingenreeks ‘Gedonder in de Peel’ met een lezing over de Belgische Opstand van 1830 in relatie tot de Peel. Ontvangst met koffie/thee vanaf 19.30 uur, aanvang presentatie 20.00 uur, entree € 7,50.

De Belgische Opstand die in 1830 uitbrak en leidde tot de afscheiding van België van Nederland, liet ook de Peel en Peelbewoners niet onberoerd. Na de gebeurtenissen in Brussel in de late zomer van 1830 werd ook Noord-Brabant door Den Haag beschouwd ‘als in ’s vijands land’ en werd bezet. Had de zuidelijke landsgrens sinds 1814 op honderden kilometers afstand gelegen, nu lag die letterlijk en figuurlijk op een steenworp afstand. Deurne was zowaar een grensplaats met grenswachten.
In de lezing passeren de gebeurtenissen rond de Tiendaagse Veldtocht in 1831 de revue en wordt ingegaan op gebeurtenissen in Zuidoost-Brabant; de parades op de Woenselse Heide, de plunderingen in Someren, de verplichte inkwartieringen van Noord-Hollandsche schutterijen en alles wat dat met zich meebracht. En niet te vergeten de aanvankelijke massale desertie door mannen uit de Peel en Kempen die wel voelden voor aansluiting bij de opstandige Belgen.
Ook vernemen we hoe ‘de Hollanders’ tegen dit stukje Brabant, een voor hun nog onbekend stukje koninkrijk aankeken. Hun beeld was bepaald niet heel positief getuige uitspraken als: ‘…een sullig-rooms karakter…’ en ‘…geene verhevene gevoelens van vaderlandse liefde en liefde voor den koning’. Ook de kennismaking met lokale gebruiken en het gesproken dialect was voer voor de Hollanders die hun wedervaardigheden aan het papier toevertrouwden.
De in Geldrop woonachtige Aad Engelfriet is cultureel-historisch reisleider naar tal van internationale bestemmingen, en stadsgids voor Vlaamse steden. Hij geeft regelmatig lezingen over de Belgische Opstand en het ontstaan van de landsgrenzen van België en Nederland.

De lezingenreeks cultuurhistorie in de Peel is een initiatief van Museum Klok & Peel, heemkundekring De Vonder Asten-Someren, heemkundekring H.N. Ouwerling Deurne, Stichting Behoud Kasteelerfgoed Asten en het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.